Skip to content
Home » Blog » Pijačna prodaja – regulativa i realnost

Pijačna prodaja – regulativa i realnost

Pijačna prodaja - Regulativa i realnost

Zakonom o trgovini (u daljem tekstu: Zakon), uređuju se uslovi i način za obavljanje trgovine na jedinstvenom tržištu Republike Srbije. Zakon se stara da unapredi trgovinu, služi kao regulativa za zaštita tržišta, što ujedno uključuje i zabranu nepoštene tržišne utakmice, ali i sam nadzor nad trgovinom koja se obavlja na teritoriji Republike Srbije.

Gde je tu Pijačna Prodaja?

U skladu sa Zakonom, pijačna prodaja, odnosno sama pijaca je posebna tržišna institucija koja se bavi organizovanjem trgovine na malo, putem uređivanja, održavanja i izdavanja specijalizovanog prostora za obavljanje pijačne prodaje robe, kao i pratećih usluga. Pijačna prodaja obuhvata prodaju robe naročito na tezgama, boksovima ili posebnim prodajnim objektima, i to svežih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, proizvoda domaće radinosti i zanatskih proizvoda, druge robe široke potrošnje, kao i pružanje pratećih usluga. Prodaju na pijaci obavljaju trgovci.

Imajući u vidu prethodno navedeno, prodaja robe na pijacama jeste trgovina na malo, te na osnovu toga, roba mora da bude označena mašinski čitljivom oznakom, odnosno trgovac koji prodaje robu na pijaci nije izuzet od ove imperativne norme.

Zakonom je propisano da roba pored deklaracije propisane sadržine, mora da bude označena mašinski čitljivom oznakom (GTIN identifikacijom, QR kodom i dr.) – član 34 Zakona.

GTIN identifikacija, QR kod, itd.

Šta to znači?

Ovim Zakonom se od trgovaca na pijaci traži da na svojim proizvodima imaju barkodove ili QR kodove koje možete videti na slici ispod.

Važno je još naglasiti da saglasno Zakonu, ova obaveza primenjuje se po isteku šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona, odnosno počevši od 30.1.2020. godine.

PraviLaw ističe da se radi o novoj dužnosti i nadamo se da će relevantne institucije da sačine uputstva i preporuke kojim će da razjasne nedoumice i praktične probleme u primeni ove odredbe koja uređuje pijace. Takođe se veliko poverenje pruža i očekuje da će za sve neuke prodavce koji svoje proizvode plasiraju na tržištu pijace, biti organizovana neka vrsta edukacije i obrazovanja kako upravljati QR i Bar kodovima, te i to da će prodavce detaljnije uputiti o njihovim pravima i obavezama.

Pijačna prodaja

Šta je to pijaca dužna da pruži i obezbedi?

Kao registrovano pravno licu u Registru privrednih subjekata u skladu sa zakonom kojim se uređuje registracija – Pijaca je dužna da:

  • 1) jasno obeleži i izdvoji pijačni prostor od okolnog prostora, kao i da vidno istakne dane i vreme pijačne trgovine (radne dane);
  • 2) obezbedi vagu na kojoj se vrši provera mase kupljene robe (kontrolna vaga), da je jasno označi na mestu njenog nalaženja i da omogući lak pristup toj vagi;
  • 3) obezbedi da prodaju robe na pijaci obavljaju isključivo trgovci;
  • 4) obezbedi uslove za prisustvo i rad nadležnih inspekcija za sve vreme pijačne trgovine.

Jedinice lokalne samouprave određuju lokaciju, opremanje i održavanje pijace, način izdavanja pijačnog prostora, radno vreme i druga pitanja od značaja za rad pijace.

Benefiti koji proističu iz obaveze pijace kao registrovano pravno lice su mnogobrojni…
Pre svega obezbeđena je zaštita potrošača, ali takođe i trgovaca. Prodavci su naročito zaštićeni od protivpravnih lica koji ne plaćaju svoje dažbine a učestvuju u pijačnoj prodaji. Dakle ako pijaca kao pravno lice adekvatno sprovodi gore navedenu tačku broj 3), prodavci koji savesno vrše prodaju svoje robe su zaštićeni od neovlašćenih “krijumčara” odnosno prodavaca na crno!
Takođe, drugi ali veoma važan benefit koji se ovakvim uređenjem pruža jeste ekološka zaštita. Sprovođenjem tačke broj 1), smanjuje se potencijalno zagađenje koje može biti proizvedeno otpadom nastalim od robe koju prodavci na pijaci plasiraju, ali i od otpada koji kupci mogu proizvesti takođe. Jasno definisan prostor pijačne prodaje, odnosno same pijace je veoma koristan!
I najzad, zaštita potrošača kroz obezbeđivanje kontrolne vage koja je jasno istaknuta štiti kupce od potencijalne prevare od strane prodavaca i donosi sigurnost kod kupaca, te se veruje da će se isti pre obezbediti za takvu pijacu, nego za koju drugu, koja ne nudi sve pogodnosti propisane ovim regulativama.

Pijačna prodaja – VAGA

PraviLaw filozofija je takva da se ovakvi poduhvati treba maksimalno podržati i promovisati. Neophodno je širiti znanje na ovu temu, kako kupcima tako i prodavcima. Ono što je neophodno jeste pre svega obezbediti prodavcima sva neophodna sretstva za ispunjavanje svih propisanih uslova, kako bi sa zadovoljstvom plasirali svoje proizvode i time dodatno usrećili svoje kupce.

Podržite i Vi naše prodavce na pijacama, širite znanje i kupujte domaće!

Autor: Tadija Mitić

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *